گرايش هاي طراحي مگامنو در وب سايت هاي مدرن

همه ي ما مگامنوها و منوهاي ابشاري تمام صفحه را در اينترنت ديده ايم. انها در شبکه ي وب بسيار متداول و کارامد (به خصوص در سايت هايي با هزاران لينک) مي باشند. اما طراحي يک مگامنوي قابل استفاده و مفيد در طراحي سايت مي تواند کار مشکلي باشد زيرا هيچ دستورالعمل دقيقي براي طراحي اين گونه منوها وجود ندارد. بنابراين شما بايد طراحي سايت هاي ديگر را مد نظر خود قرار داده و سعي کنيد منويي را که مناسب پروژه ي شما مي باشد، طراحي کنيد.

بياييد باهم نگاهي به برخي از مگامنوهاي باب روز بياندازيم و ببينيم چگونه طراحان منوهاي ابشاري مرسوم را به يک مرحله جلوتر پيش مي برند.

دسته بندي هاي تو در تو

ساختارهاي ستوني مناسب ترين استايل در طراحي سايت براي مگامنوها مي باشند. اين ساختارها به شما اجازه مي دهند تا براي لينک هاي مختلف دسته بندي تعيين کنيد و لينک هاي پيچيده تري بدون استفاده از چندين منوي flyout ايجاد کنيد. يک مگامنوي ابشاري تمام صفحه را اشغال ميکند بنابراين معمولا مي توان حداقل 3 الي 4 ستون در يک منوي ابشاري جاي داد.

سايت Wayfair

نگاهي به طراحي سايت Wayfair که از يک منوي ابشاري بسيار خاص استفاده مي کند، بياندازيد. در اين وب سايت يک لينک براي بخش مختلف وجود دارد که به وسيله ي ان شما مي توانيد بر اساس دسته بندي هاي مختلف و حتي دسته بندي هاي زير مجموعه (براي مثال اتاق خواب ها > ميزهاي کنار تخت) جست و جو کنيد. در کنار اين لينک يک منوي ابشاري ديگر به نام ايده هاي اتاق وجود دارد که به شما اجازه مي دهد بر اساس اتاق هاي مختلف جست و جو کنيد.در اين طراحي سايت ، اين منو شامل عکس هايي در کنار لينک هايش مي باشد که زمان جست و جو را بسيار کم تر کرده است. طولي نمي کشد تا متوجه شويد انها جست و جو و راهيابي کردن را به وسيله ي دسته بندي هايي که از يک روند پيروي مي کنند، ساده تر کرده اند. همان طور که مشاهده مي کنيد منوي اصلي Wayfair تنها شامل 2 لينک اصلي براي استفاده مي باشد.

سايت puma

فروشگاه الکترونيکي Puma نيز از لحاظ طراحي سايت ، ساختار ستوني مشابهي دارد. با اين تفاوت که اين وب سايت دسته بندي ها را بر اساس ايتم ها و طبقه بندي مردم از نظر سن و جنسيت تقسيم کرده است. سپس درون هر مگامنو ستون هايي براي انواع ايتم ها (براي مثال محصولات، لباس ها، ورزشي و غيره) وجود دارد. توجه کنيد که هر ستون عنوان مخصوص به خود را دارد که انها از بقيه ي لينک ها جدا مي کند. تمام اينها يک ساختار ستوني واقعي را مي سازد زيرا شما مي توانيد ابتدا نگاه مختصري به عناوين ستون ها بياندازيد و سپس لينک هاي زير مجموعه را جست و جو کنيد.

سايت lucky brand

شما مي توانيد ساختار مشابهي را در وب سايت Lucky Brand با تغيير اندکي در طراحي سايت مشاهده کنيد. براي نوشته هاي تمام ستون هاي اين وب سايت از يک رنگ يکسان اما با تايپوگرافي متفاوت استفاده شده است. اين طراحي جست و جوي سريع را کمي مشکل تر مي کند، اما با اين وجود هنوز کارامد مي باشد. افکت هاي انيميشن اين وب سايت به خوبي طراحي شده اند بنابراين به انها نيز توجه کنيد.

اگر شما در مورد طبقه بندي مگامنوها گيج شده ايد، به شما پيشنهاد مي کنم ابتدا لينک هاي خود را به صورت دسته بندي هاي پيچيده تري مرتب کنيد.

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/mega-navigation-menu/

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *